top of page

„Acht blaue Konservendosen hängen an Schnüren von großen Birken­ästen unter der Decke. Licht wirft die Schatten des Gebildes an die großen Wände. Und auch der Klang, der aus den Dosen kommend sanft durch den ganzen Raum surrt, quietscht, knarzt und dröhnt, ist ganz plastisch. Man kann nach oben und unten blicken, den Kopf drehen und darunter umherlaufen, immer hört sich das Klanggebilde, durch das man so wandelt und das einen durchwabert, ein bisschen anders an, je nachdem, wo in all den Wellen man sich befindet. Und bald glaubt man fast, es im Raum sehen und berühren zu können. Auf Fieldrecordings aus dem winterlichen Schwarzwald und Aufnahmen von tickenden Uhren und historischen Musikwiedergabegeräten aus dem Deutschen Phonomuseum basiert die Installation „Capri Code“ des Klangkünstlers Felix Mayer. Immer wieder wird sie erweitert mit Klängen aus den Räumen, in denen sie aufgebaut wird. Die Klänge benutzt Mayer dabei im Original und analog manipuliert. Dafür nimmt er die Aufnahmen durch Dosentelefone wieder auf.

Mit Mayers Installation hat der Klub Katarakt, Hamburgs Festival für experimentelle Musik, auf Kampnagel am Mittwoch seinen Eröffnungsabend begonnen.“

Robert Matthies (taz)

https://taz.de/Festival-fuer-experimentelle-Musik/!5906598/

Capri Code is an 8-channel sound installation that reflects the specific soundscape of the installation site and the immediate surroundings and relates them to the places where the installation has already been done. With each realisation, the installation is adapted to the local conditions and expanded with recordings of the surroundings.

The composition is based on the first version that was heard during the Vogelklang Soundcamp in St. Georgen from 29.4 - 1.5.22. Created during my residency at the Global Forest Kunstverein, the piece is composed of field recordings of the wintry Black Forest and recordings of clocks and running noises of historical music playback devices from the German Phonomuseum. A second version was heard on 10.7.22 in Pinneberg as part of the one-day scholarship in the pavilion of the Kulturwerk Schleswig-Holstein. From 17-24.09.22 the work was installed on the grounds of the Rudervereinigung Bille, as part of the Hippocampus - Skulpturen Projekte as part of the Hallo: Festspiele in Hamburg. On 1.+.2.10.22 the art.ist Kooperative New Jazz Wiesbaden presented  a stereo version of Capri Code in their event Schöner Hören: Cinema for the Ears. From 18.-22.01.23 a version in 8.1 was part of the klub katarakt Festival at Kampnagel in Hamburg. The festival PAYSAGES | COMPOSÉS - Écologie sonore · Musiques de recherche presented the piece from 08. - 10.09.23 in Grenoble. Under the theme Phonostalgia, Wayne Garrett and Caitlind Brown featured Capri Code on their radio show The hibernation project, in October 2023. Since December 2023 the composition is part of the spatial composition archive of cranelab (Centre de recherche) in Millery.

The sound material is used both in its original and manipulated form. The manipulation is exclusively analogue, by playing and re-recording the recordings through various tin can telephones.

Capri Code - Felix Mayer

 Hippocampus Skulpturen Projekte, Photo: Jan Köchermann

klub katarakt - Capri Code - Felix Mayer - klub katarakt.jpg

 klub katarakt Festival, Photo: Jann Wilken 

Felix Mayer - Capri Code - HIER ist Platz für Sieben

 HIER ist Platz für sieben, Kulturwerk Schleswig-Holstein, Pinneberg

Felix Mayer - Capri Code - sound installation

 Hippocampus Skulpturen Projekte

bottom of page